Samen op weg
Doel
OV1 biedt een algemene sociale vorming met het oog op integratie en participatie in een beschermd leefmilieu en de maatschappij.
Wij bereiden de leerlingen voor op een zinvolle dagbesteding op maat van de leerling : beschermd (of begeleid) wonen, begeleid werken of een combinatie hiervan.
Wat staat centraal in onze opleidingsvorm?
Groei
We werken aan maximale zelfredzaamheid op het gebied van wonen, werken en vrije tijd. Hiervoor vertrekken we vanuit de mogelijkheden van de leerling en bieden we trajecten op maat van de leerling
Verbinding
Samen met het team, de leerling en de ouders gaan we op weg.
Eigenheid
Elke leerling is uniek. De leerling en het welbevinden van de leerling staan centraal. We werken aan het uitbouwen van een eigen identiteit via de domeinen communiceren, participeren en durven denken en handelen.
Transparantie
We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van een realistisch zelfbeeld
Lestabel
- Fase 1: leerlingen van 12 tot 16 jaar
- Fase 2: leerlingen van 17 tot 21 jaar
Binnen een vaste dagstructuur komen de volgende lesonderdelen aan bod:
Fase 1 | Fase 2 |
Godsdienst | Godsdienst |
Muzische vorming | Muzische vorming |
ICT | ICT |
LO en zwemmen | LO en zwemmen |
Relationele en seksuele vorming | Relationele en seksuele vorming |
Hobby | Hobby |
Functionele leerinhouden | Functionele leerinhouden |
Actualiteit | Actualiteit |
Denken en doen | Denken en doen |
Handen uit de mouwen | Atelierwerking |
Zelfzorg | Maatschappelijk dagelijks leven |
Kooktechnieken en vaat | Huishoudkunde en vaat |
Communicatie | Koken en tafels dekken |
Snoezelen | Winkelen |
Begeleid werken en jobcoaching |